act legal covers all major European business centres.
Budapest • Amsterdam • Bratislava • Brussels • Frankfurt • Madrid • Paris • Prague • Vienna • Warsaw


Meet us at www.actlegal.com

ISMÉT A MUNKAHELYEN - MILYEN FŐBB SZEMPONTOKAT KELL FIGYELEMBE VENNIE A MUNKÁLTATÓNAK A MUNKAHELYEK ÚJRAINDÍTÁSA SORÁN?

 

A veszélyhelyzet kihirdetése óta számos munkahelyen teljes leállás vagy jelentős működésbeli változások következtek be a vírus terjedésének megakadályozása érdekében. A koronavírus hatásai munkahelyenként és szektoronként eltérő következményeket von maga után, mint a home office-ra történő átállás vagy rosszabb esetben a működés szüneteltetése. Ami biztos, hogy szinte minden piaci területet érintettek az elmúlt hónapok eseményei, már csak a fokozott higiéniás és egészségügyi előírások figyelembevételét illetően.

A helyzet annyiban mindenképp változott a napokban, hogy a járvány terjedésének csökkenésére és a vidéken történt lazításokra figyelemmel egyre több munkáltató igyekszik lépéseket tenni a munkahelyek újraindítása érdekében. Mivel a járványveszély továbbra is fennáll, így a munkáltatók az ezirányú intézkedéseiket a fokozatosság és elővigyázatosság elvét szem előtt tartva kötelesek megtenni.

EU-OSHA cselekvési terve

Tekintettel arra, hogy az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósítása a munka törvénykönyve szerint a munkáltató feladata, így a járványveszély idején az ennek előteremtéséhez szükséges kockázatértékelés és intézkedések továbbra sem elhanyagolhatók. A munkavégzés ésszerű kialakítása érdekében a cégek életét lépésről lépesre lehetséges visszaállítani, amely érdekében szükséges megfelelő alapossággal a rizikótényezők feltárása. Számos európai uniós és nemzetközi szakmai ajánlás született a témában, amelyek közül az egyik legfontosabb a EU-OSHA (Európai Unió Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Információs Ügynöksége) cselekvési terve, amely az „Egészséges munkahelyek – Állítsuk meg a járványt!” jelmondattal induló kezdeményezés címen jött létre.

Kockázatértékelés

Az ajánlás első pontja kifejti a kockázatértékelés jelentőségét a visszaállást megelőzően. A vizsgálat során a munkavégzés helyétől és a munkakör jellegétől függően értékelni kell mindazokat a tényezőket és rizikófaktorokat, amelyek valamilyen veszélyt jelenthetnek a vírus további terjedésének szempontjából. A kockázatértékelésben foglaltakat - az ajánlásban foglaltak szerint – mindenképp érdemes egyeztetni egészségügyi szakértelemmel rendelkező szervvel vagy szakemberrel.

A legtöbb munkahelyen egyébként a legnehezebb kérdés a munkába járás a tömegközlekedésen való utazás miatt, továbbá a munkahelyen lévő közösségi terek használatának megszervezése, amelyekre szintén hasznos javaslatokat nyújt az uniós szerv ajánlása. Ilyen javaslat például a parkolóhelyek növelése, a bicikli tárolók elhelyezése, valamint a munkavállalók gyaloglásra történő bátorítása. A cselekvési terv kitér a munkavállalók közötti fizikai kontaktus minimalizálására is, amely megtörténhet a munkavállalók eltérő időben történő munkavégzésével vagy szigorúbb elkülönítésével, amennyiben pedig ez nem lehetséges, akkor a fizikai kontaktus redukálásával. A cselekvési terv ezen kívül számos érdemi javaslatot fogalmaz meg arra vonatkozóan, hogy az ügyfél kiszolgálással foglalkozó cégek miként kerüljék el a személyes kontaktust telefonos ügyintézés előtérbe helyezésével vagy érintésmentes kiszállítással.

Hasznos javaslatok

Az ajánlás kiemeli a higiéniás előírások további fokozott betartását, így különösen a maszk viselést, fertőtlenítő szappanok kihelyezését, mellékhelyiségek és egyéb közös helyiségek fokozott tisztítását és fertőtlenítését.

A munkavégzés visszaállítása során a fentieken kívül kiemelt figyelmet szükséges fordítani a veszélyeztetett korú vagy valamely krónikus betegséggel rendelkező munkavállalókra. A munkavégzés megszervezése során a munkáltatónak így mindenképp jól informáltnak kell lennie a munkavállalók egészségügyi állapotát illetően és amennyiben ez megoldható, a munkavégzésüket lehetőleg elkülönítve, egészségügyi állapotukat nem veszélyeztetve kell megszervezni. Ugyan az ilyen különleges adatokat a munkavállaló nem köteles bejelenteni a munkáltatónak, azonban a munkáltató erről való tudomás szerzését követően köteles figyelembe venni a munkavégzés megszervezése során.

Ahogyan azt korábban közzétett adatvédelmi tájékoztatónkban kifejtettük, a munkáltatónak a fertőzésveszély vizsgálatának keretében nincs lehetősége bármilyen diagnosztikai eszköz használatára és szűrővizsgálatok előírására (pl. mindennapos lázmérés előírása a munkahelyen). A NAIH 2020. március 10-én megjelent ajánlása szerint ugyanis ez nem minősül szükséges és arányos munkáltatói intézkedésnek. Azonban egészségügyi szakemberek szakmai felelőssége mellett diagnosztikai vizsgálatok végezhetők a munkahelyeken. Tehát ilyen és ehhez hasonló intézkedések bevezetése során is figyelemmel kell lenni a hatósági és folyamatosan változó jogszabályi előírásokra egyaránt.

Összegezve megállapítható, hogy a munkáltató számára számos eszköz áll rendelkezésre, hogy előteremtse a munkavállalók számára az egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeit, azonban mindez rövid, illetve hosszútávú tervezést igényel a járványveszély fennállása alatt. Valószínűleg a munkavégzés nem egyik napról a másikra fog visszaállni a „rendes kerékvágásba” azonban lépésről lépésre, a fokozatosság elvét figyelembe véve valamennyi munkáltató tehet lépéseket a járvány visszaszorítása és a munkavégzés megszervezése érdekében.

Kérdése van?
Írjon nekünk

adatvédelmi szabályzatot

1117 Budapest, Alíz u. 1.
Office Garden A épület 5. emelet

Laworld Opten